Muka surat

Thursday, July 22, 2010

cahaya di celah daun

kelihatan cucu2 mak busu cukup girang main kayu sungkit smpai xsedar selipar tat seng orinya dh putus dan diselaputi habuk traktor dak jalani...sementelah tu hidung gua dicemari dgn bau masak lomak cili api omak acik yg mmg tangkap dan menyerikan lagi suasana petang yg hening itu...di satu sudut lain, kelihatan budak2 bru grad tadika sedang hanyut dgn permainan tora yg terbaru...sipi2 gua dgr mcm ade ketegangan yg berlaku di situ..."biasele budak baru nk naik"...tibe2 acik piee berslanga perak dgn segala hormatnya menegur gua sambil matenye meliar tgk anak acik bedah tgh ketip karipap mini utk jualan musim perayaan nnti....

mentari yg kian padam cube memancarkan bibit2 cahaya terakhirnya ke celahan dedaun ketum dan ganja yg tumbuh merimbun di balkoni rumah dak sang..."kau jgn pandang lamo2 pokok ganja tuh kang koncing ko sangkut den x tanggung"...dak celet sound tepek kt gua mcm gua ni xpenah blaja geografi plak..."xpenah melayari laman sesawang chef wan gamaknya mamat nih"...gua bunyi dlm ati...bosan lepak depan rumah ringgo gua menapak selangkah dua smbil diselang selikan dgn beberapa gerakan one two bersama dak shanin...akhirnya gua smpai tembok tepi jalan yg biasanya dijadikan medan meraih undi jawatan tok penghulu satu masa dulu...dak shanin bingkas bukak plastik kopok kamkam perisa carrot susunya smbil gua bersedia utk menghulurkan tangan tanda nk pau....

smbil ambik feel carrot susu, jalan tepi tembok agak jam sbb budak2 skolah agama dh mula nk transform jd budak blakang jalan...ade yg menjerit riang, ade yg vili basikal, ade yg korek idung, ade yg tgh 1 2 3 get set go lumba lari ala2 sukan olimpik, ada yg usha awek, ade yg buat silap mata, ade yg buang sampah merata2....."macam2 ado la budak skang ni den dulu pun xcmni baik yo prangai"....gua mengiyekan aje smbil tangan seluk plastik kamkam....tibe2 dr jauh gua nmpak satu lembaga yg mmg gua kenal dan amat pasti kewujudannya di kawasan jajahan gua ni utk satu sebab....die dh makin dekat...tibe2 tinggal gua ngan plastik kamkam jek kt c2...dak shanin dgn dak ateng pergi tanpa pesan....bau ketiak beliau dh semakin tangkap kt hidung gua...mmg gua dh xbleh nk buat perangkap offside lg dh...apetah lg membuat hantaran silang ke dakapan penjaga gol....gua pasrah....tibe2 tangan kanan beliau diangkat ke paras leher smbil digerakkan ke kiri dan kanan...."pancung"....."xpuas lg gua arini" gua bunyi dlm ati smbil buat bulat depan dak cipok...

penyudahnya : penat gua curik gulung bapak gua igt nk solo...kaliamak punye cipok

last skali : lame btol gua xblk kg...dgr cite dak sang dh tembus pasaran kolombia



gua igt budak2 tok penghulu kadir dh kasi onar sama ini tembok la...payah pulak nk raih undi lopeh ni...kalah buat2 gentle dah la...kipas sanyo btul dorg nih

No comments:

Post a Comment