Muka surat

Thursday, March 10, 2011

Aku, laki dan bapak

Dlu zaman sekolah rendah cikgu selalu tnya soalan lazim yg berbunyi begini...”nnti kamu dh besar apekah cite2 kamu...”...begitulah lebih kurang soalannya....paling femes dan mudah adalah guru,askar,posmen, doktor dan pilot....kurang atau mgkin xpernah lgsung kite dgr budak2 dlu bg jawapan yg level bombastik seperti juru ukur bahan, pengimpal perut kapal, pelukis tersohor atau pemain bola kelab gergasi...aku pon amek jln mudah dgn tiru jawapan si azmi azman...askar...mane la aku tau ade jawatan grafik designer atau saintis herbaponik mase tu...balik sekolah sah2 aku tgk gaban dan kesatria baja hitam...kalu cite2 gitu sah2 la iklan die tak ding dang mesti iklan tora...xde pulak iklan jawatan kosong grafik designer utk KRU production ke...iklan melanjutkan pelajaran dlm sarjana kejuruteraan bendalir ke...mmg xde serius aku tak tipu...aku dimomokkan dgn coklat ding dang yg bulat2 tu dan permainan mat sentul yg aku sangka amat up to date mase tu....

Bile aku masuk universiti pulak...aku mintak jurusan yg ade kait dgn kejuruteraan...sbb add math aku boleh tahan resultnye...alih2 aku ditaici ke jurusan sains sukan...ape jadah sains sukan ni...ade elemen jangka tolok atau sesiku T ke dlm subjek die...aku kabur2 jugak mcm mane boleh dicampak ke sini...last2 melalui maklumat azmi daud yg aku percaya suku je ni....baru la aku tau yg aku ni mangsa politik....nk kate politik sukan tidak jugak....nk kte politik wang lg la tak....aku rahsiakan jela utk buat kau terpinga-pinga memikioukannyeee....alhamdulillah walaupun xde elemen jangka tolok dlm pembelajarannye...aku pass jugak masuk dewan konvokesyen...aku berjaya menggenggam segulung diploma dan sejambak bunga dari seseorang...kehkehkeh

Aku pon msuk la ke arena kerja yg boleh aku simpulkan sebagai warna warni....kau jgn tak tau yg aku kerja kilang dgn menggunakan diploma sains sukan aku...haaaaaaaaa nmpakkkkkkkkkkk...aku sedikit kabur mengapa aku boleh menembusi pasaran kilang dgn diploma sains sukan...ahhhh apedehal janji ujung bulan cucuk kluar duit...boleh la aku beli rokok dan kasut jack parcell di mahkota parade...kalau ade lebih aku buat modal beli kepok moto RG sport aku tu....wazi abd rahman tgh top time tu dgn RGnye kalau kau nk tau la...sebab kilang mengalami kemelesetan ekonomi, aku dan beberapa budak2 saing2 aku diberhentikan...aku bengang jugak tp bak kte org ade hikmah di sebalik tu....sebulan aku menganggur lepas tu aku kerja di sebuah resort...mula2 nmpak begitu seronok bekerja di resort ni....tp lame2 aku rase mcm dikerjakan bersungguh2 di resort ni...masuk pagi balik pagi....bapak aku syak yg aku merempit mlm2...tp hakikatnye aku dikerjakan...kesian aku kan...aku amek keputusan cabut dan berpindah ke resort lain....ehehehehe...gaji lumayan dan elaun yg boleh tahan...aku mmg suke bnyk duit....tapi kalau duit bnyk life xde same jugak....gaji pertama aku beli kasut bola dan shinpad...aku target nk main bola petang2...tapi kasut dan shinpad tu aku simpan dlm lemari je smpai ke sudah....matehari terbit aku ke kerja....bulan terbit aku masih kerja...dikerjakan jugak aku ni....tapi aku pikir panjang...aku tahan selagi boleh sebab nk simpan duit...mmg aku tak nafikan kt sini duit mmg sep...lame2 aku tak tahan...dlm tak tahan tu aku mintak kerja lain....last2 sangkut kt satu company ni.....smpai skang aku kerja dan masih tidak terasa dikerjakan lg...tp semenjak bos baru ni msuk aku rase elemen dikerjakan tu dh mula menampakkan diri.......aku tahan...aku tahannnnnnnnnnnn

Skang aku dh jd laki org dan dikurniakan seorang hero yg sebijik mcm aku....gud job gud job
End of story!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment