Muka surat

Friday, August 5, 2011

hempuk hempuk ramadan episod 3

di kelas aku tengok papan hitam tu dh kabur2 dh...jam dinding burung hantu di depan kelas nampak gaya mcm nk kasi gegar kejap lagi...di sudut belakang sebelah perpustakaan mini kelas kelihatan azmi azman terpeletok layu di atas meja...penat benar puasa die hari ni...harap2 balik kang die xmenonong ke dapur menyergah tudung saji...cikgu napisah ni pon satu laaa...dh tengahari ni ajar la benda yg senang masuk sikit...pakat la ni bulan puasa...kalu tidak dh lama aku pakat dgn budak2 kelas kasi lada hitam sama itu cikgu....groooarrr(gelak brutus)...

tuttt...tuttt...tutttt...jam burung hantu sudah kasi gegar satu kali...cikgu napisah siap2 bungkus buku...azmi azman yg terpeletok tadi terus melakukan senaman kucing di atas meja kelas..."bangunnnnnnnnnnnnn...teeerima kasih cikguuuuuuuu" abas malik selaku ketua kelas yg selalu propa mengucapkan terima kasih kpd cikgu diikuti semua org...sebelum balik...walau mcm mana penat pon bersekolah...semua murid mesti letak kerusi atas meja...alasan supaya senang acik cleaner nk sapu sampah...pastikan juga buku dimasukkan di ruang bawah meja...tapi masalahnye ruang bawah meja aku penuh dgn komik gila2 dan plastik singgam...sumbatkan aje...

di luar cuaca sungguh panas yaamat...dalam darjah tu pulak, cuma aku dgn dak nazeri rasid je yg masih mengamalkan polisi berjalan kaki ke sekolah...sepanjang jalan nk ke rumah tu ktorg borak pasal ikan puyu utk hilangkan rasa penat berjalan...tak habis lagi cerita bab ikan puyu betina dihukum penjara kerana mendera anak tirinya...aku dh sampai ke pintu rumah...dak nazeri terus berlalu ke rumahnya...

jam dinding serupa talipinggang wwe di rumah aku baru je pkul 2...ikut perkiraan ade lagi 5 jam ke waktu berbuka...elok jugak kalau aku mandi sebelum balun tido sepam dua...seperti biase mandi di bulan puase ni agak lain mcm skit...die punye mandi mengalahkan mandi air terjun...kelebihan kolam mandi yg luas di rumah ni aku manfaatkan sepenuhnya...aksi kuak lentang dan breast stroke semua aku lanyak...dalam lanyak tu mcm terase tekak ni basah2 plak...kalau "TER" xpe kot...sebelum balun tido sepam dua, bapak aku sempat kirim 3 das sebatan di badan aku...aktiviti skuba di kolam mandi rumah bapak aku dh hidu....

"adik bangun adik...tolong poei boli cendol dongan cincau kek kodai cik sebiah tuha kojap...." tidur aku yg bru sepam kera ni diganggu mak aku yg akan jadi chef di dapur stat jam 4.30 ptg...aku pon dgn stok mamai dan rambut belah tepi terus sarung singlet voltron ke kodai cik sebiah...cukup 2 bungkus cendol dan cincau...aku trus pecut laju ke rumah...pkul 5 ni adalah masa yg paling sesuai utk menonton tivi...cerita masak2 ada, cerita kartun ada, cerita ceramah tamil ada...jam tepat menunjukkan pkul 5.30 petang....aku bingkas tukar ke TV3....

SIRI RUMAH KEDAI....bile la nk ulang tayang cerita ni...ramadhan aku akan lebih bermakna kalau dpt tengok cerita ni petang2...huuuu


Allahyarham Sudiro Sukiman selaku Tapa....Al Fatihah

No comments:

Post a Comment